Psychodermatologie en Medische Hypnose

Huid en psyche zijn heel sterk met elkaar verweven. Onze huid en hersenen communiceren via een heel dens netwerk van allerlei hormonale stoffen.

Angst en stress kunnen ontstekingsreacties uitlokken die een rol kunnen spelen bij talrijke huidziekten waaronder eczema, psoriasis en sommige vormen van haarverlies. Huidziekten kunnen op hun beurt angst, stress en depressie uitlokken waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat.

Psychodermatologen kunnen met u bekijken hoe u deze cirkel kan doorbreken.

Voor welke aandoeningen kan u terecht?

Talrijke huidziekten worden beïnvloed door psychische factoren, ook al hebben ze te maken met genen. Voorbeelden zijn: psoriasis, eczema, acne, vitiligo, netelroos, overdreven zweten, bepaalde vormen van haarverlies. Lees meer over de rol van stress.

2. Een hinderende gelokaliseerde jeuk- of prikkelende sensatie ter hoogte van een gelokaliseerde zone (schedel, mond, genitaliën, ...), vaak ten gevolge van een misgelopen communicatie tussen lokale zenuwbanen en de hersenen.

3. Een oncontroleerbare drang om zich voortdurend de haren uit te trekken (trichotillomanie) of de huid stuk te peuteren (skin picking).
Lees meer over skin picking.

4. Ook voor sommige stress gerelateerde lichamelijke klachten ( bvb moeilijk inslapen, hoofdpijn, ..) kunnen zijn hypnotische ontspanningstechnieken ook geschikt zijn. Geef de nodige informatie via mail.

Hoe verloopt een consult?

Geen enkele patiënt of aandoening vraagt dezelfde aanpak. Vaak (maar niet altijd) leer ik mensen zelfhypnose technieken aan. Mensen die hun huid teveel manipuleren krijgen daarnaast ook aanpakken voor zelfcontrole.

Er wordt altijd een langere consultatie duur voorzien van 50 minuten. Een dermatologisch consult is steeds inbegrepen. Doordat de medische consulatie deels wordt terugbetaald, is de totale opleg van deze dubbele consultatie vergelijkbaar met wat men doorgaans betaalt bij een erkend psycholoog. Ik behandel zowel kinderen als volwassenen.

Meer over wie ik ben

Medische hypnotherapie

Hypnose is een toestand van gerichte aandacht op beelden en ervaringen. De hersenen zijn actief werkzaam maar ze werken anders dan in de normale waaktoestand. De creativiteit is hoger en men is meer vatbaar voor beelden. Beelden, indien ze goed gebruikt worden, kunnen veranderingen uitlokken in het lichaam.

Voor de meeste mensen is hypnose een aangename, ontspannende ervaring.

Meer info over medische hypnosetherapie, kan je hier downloaden. Alsook op de website van Vlaamse Wetenschappelijke Hypnose vereniging.

Meer gerichte informatie:

Downloads Huid en stress Huidpeuteren Ingebeelde lelijkheid Wat is medische hypnose? Dagboek haarmanipulatie Dagboek krabtic

Publicaties Hypnose bij psoriasis Hypnose bij haarverlies Hypnose voor huidziekten algemeen Overzicht wetenschappelijke publicaties Dr Willemsen