Psychodermatologie

Huid en psyche zijn heel sterk met elkaar verweven. Onze huid en hersenen communiceren via een heel dens netwerk van allerlei hormonale stoffen.

Angst en stress kunnen ontstekingsreacties uitlokken die een rol kunnen spelen bij talrijke huidziekten waaronder eczema, psoriasis en sommige vormen van haarverlies. Ook talrijke andere huidziekten worden beïnvloed door psychische factoren . Huidziekten kunnen op hun beurt angst, stress en depressie uitlokken waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat.

Op diverse manieren is een aanpak mogelijk om deze cirkel te doorbreken. Iedereen dient voor zichzelf aan te maken wat voor hem/haar het meest geschikt is.

Medische hypnotherapie

Hypnose is een toestand van gerichte aandacht op beelden en ervaringen. De hersenen zijn actief werkzaam maar ze werken anders dan in de normale waaktoestand. De creativiteit is hoger en men is meer vatbaar voor beelden. Beelden, indien ze goed gebruikt worden, kunnen veranderingen uitlokken in het lichaam.

Voor de meeste mensen is hypnose een aangename, ontspannende ervaring.
Hoe hypnose bij diverse medische aandoeningen kan gebruikt worden kan u lezen in talrijke wetenschappelijke publicaties opgenomen op de site van de Vlaamse Wetenschappelijke hypnose Vereniging. U kan onderaan ook gerichte informatie uitprinten.

Dr Willemsen heeft een jaren lange ervaring in hypnotherapie voor huidziekten. Ze heeft die ervaring wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Haar research werd gebundeld in een doctoraatsthesis ( 2009 VUB) rond het gebruik van hypnose bij Alopecia Areata, een stress gebonden haarziekte.
Deze thesis werd ondertussen in boek uitgegeven.

Downloads